Unen merkitys liikkujalle

Terve,

Tämä on ensimmäinen blogini ja aloitankin sen niinkin tärkeällä aiheella kuin unen merkitys liikkujalle.

Olen aina ollut hyväuninen. Olen keskimäärin pärjännyt noin 6-7 tunnin yöunilla ja jaksanut sillä unimäärällä ilman tarvetta päiväunille. Näin vuosien karttuessa olen kuitenkin havahtunut alati kasvaneeseen väsymyksen määrään, joka on hiljaa hiipinyt elämääni aivan täysin huomaamattani. Viime syksynä havahduin siihen, että en muista milloin olisin unen aikana levännyt oikeasti kunnolla, jotta seuraavasta päivästä jaksaa selviytyä ilman useita kuppeja kahvia tai päivätorkkuja. Tämä lisääntynyt väsymys hiljattain aiheutti minulle vaikeuksia liikkua päivittäin johtuen matalammista energiatasoista. Menetin liikkumisen ilon täysin, koska liikkuminen tuntui olevan enemmänkin pakollinen suoritus kuin nautinto.

Vielä syksynä nukuin edelleen tuon 6-7h joka yö, mutta tätä olen vähitellen nostellut lähemmäs 8 tuntia. Säännöllisestä heräämisajankohdasta johtuen havahduin siihen, että nukkumaanmenoajan oli muututtava. Alkuun tämä osoittautuikin suorastaan painajaiseksi, sillä vuosien aikainen kuuden tunnin säntillisen yöunen venyttäminen kahdeksaan aiheutti lähinnä sängyssä pyörimistä. Kaikkea kokeiltiin: melatoniinia, kevyttä liikuntaa iltaisin, iltapalan annoskoon pienentämistä, kylmäsuihkuja, iltalukemisia jne. Näistä ei oikein mikään tahtonut auttaa, ainakaan pitkäaikaisesti.

Lopulta löysin kuitenkin meditoinnin, jonka avulla sain mieleni ikään kuin nollattua ja siirrettyä lepotilaan arjen aktivoinnista. Nykyisin saan vaihtelevalla menestyksellä nukuttua tuon lähemmäs 8 tuntia ja yleinen vireystila on kuin onkin palannut takaisin. 

jaska