1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Janula
Pyöräretkeilyreitti.

Kertokaapa ja ehdotelkaapa pyöräretkeilyyn sopivia hienoja reittejä. Joko sellaisia jotka olette tehneet, tai sellaisia joita olette suunnitelleet. Haen ideoita noin viikon pituiselle reissulle, joka siis voi alkaa mistä vain. Matkaa +/- 500 km. Tietenkin parasta olisi, että reitistä tulisi lenkki siten, että aloitus- ja lopetuspiste olisi sama. Ja vielä tarkennuksena, että pysyttäisiin suunnilleen Suomessa. Kyllähän Ruotsi ja Norjakin vielä menee kun, sijaitsevat tuossa lähellä.
Oma ehdotukseni tähän alkuun esim. tämmöinen. Kaamanen - Sevettijärvi - Norjan kautta Nuorgamiin - Utsjoki - Karigasniemi - Kaamanen. En tiedä kumminko päin reitistä tulisi mukavampi, mutta tuntuisi näin paperilla ihan toimivalta lenkiltä.

Mika Pirhonen

Jos ei välttämättä Lappiin halua, niin ilmeisesti Suomi pyöräilee tapahtuman reittejä on:
http://www.kolumbus.fi/easyliving/pyoraily/pyorailykartat.html

Mitään noista en ole itse ajanut, mutta likimain samoja reittejä olen Päijänteen ja Saimaan rannoilla ajellut. Mukavia maisemia molemmat.

hehautal

Ja jos Lappiin haluaa niin Inari - Köngäs on hieno väli. Liekkö paras suomen Lapissa?
Viikossa jos tuon yhteyteen tekee renkaan niin taitaa ainut vaihtoehto olla Sodankylä lähtö- ja päätepisteenä. Silloin jäisi varaa pikku sivulenkille tai välipäivälle patikointiin vaikka Lemmenjoelle päin.

-Heikki

monark

Hyvä kysymys ja toivottavasti monta ehdotusta noin 500 km rengasreiteillle löytyy...
Tuo suunnittelemasi reitti on 100+ hieno!
Tein sen toisinpäin ja suosittelen lämpimästi, Tenojoki näytti parhaat puolensa lopussa ja Neidenin alku oli myös upea! Viimeiset kilometrit Sevettijärventiellä hiukan latisti tunnelmia mutta olipahan sen jälkeen helppo kotiutua.

Jipsu

Yksi mitä itse olen kovasti suunnitellut, on reitti Saimaan ympäri. Aikaisemmin sitä on kuulemma ajettu kuntopyöräilyhengessä (kuten Pirkka ym.), mutta vuosien varrella hiipunut.
-Vissiin seitkytluvulla ja aikaisemmin on ollut todella virkeä retkipyöräilykulttuuri tässäkin maassa(?).

Itärajan pintaa nuollen voisi ehkä vielä yrittää saada siivun jostakin kadonneesta suomalaisuudesta... Mitä se sitten tarkoittaneekaan...

Päijänteen maisemat ovat upeita, ja niin myös saaristo... Lappia olen ihaillut toistaiseksi auton ikkunoista ja patikoiden.

Reittejä löytyy muuten lähiympäristöstäkin. Kartalla risteilevät pikkutiet ovat avain seikkailuun, ja sopivasti ristiin sahaten saa viikonkin kulumaan yllättävän suppean alueen sisällä. Aina ei tarvitse mennä merta edemmäksi kalaan. (Asia on erikseen, jos olet kuntopyöräilijä, jolloin varmasti tunnet tienoosi).

Mika Pirhonen

[quote author=Jipsu link=topic=22389.msg147724#msg147724 date=1224960319]
Itärajan pintaa nuollen voisi ehkä vielä yrittää saada siivun jostakin kadonneesta suomalaisuudesta... Mitä se sitten tarkoittaneekaan...



Itärajaa tuli ajeltua viime kesänä. Polkupyörän sijasta alla oli moottoripyörä. Siellä on ainakin Salpalinja, jos sotahistoria kiinnostaa, ja Runon ja Rajan tie.

Rami

Fillarioppaat on ihan käteviä, valmiita reittisuunnitelmia:

http://www.pyoraillensuomessa.fi/index.php?p=sis&pid=4

Olen noista pyöräillyt Via Finlandian ja Kuninkaantien. Molemmat mukavia reittejä. Pelkkä fillariopas ei oikein toimi karttana, niissä näkyy niin suppea alue, että lisäkartat on tarpeen, niin voi oman maun mukaan poiketa reitiltä. Noiden lisäksi olen polkenut Rovaniemeltä Helsinkiin ja Turusta Ahvenanmaalle ja takaisin.

Tku-Ahvenmaa-TKu oli mukava reitti, se sopii vähän vähemmänkin polkeneelle, päivämatkat jää helposti melko lyhyiksi lauttamatkojen vuoksi. Yhteensä kilometrejä kertyi varmaan n.300 ja aikaa kului 5 päivää.

Menimme Ahvenanmaalle Turusta Paraisten ja Korppoon kautta ja tulimme takaisin Kustavin kautta, eli rengasreitti on helppo toteuttaa. Lautta-aikataulut kannattaa selvittää etukäteen, jos sinne aikoo mennä, niitä ei kulje ihan metromaisin väliajoin.

Suunnitelmissa on Saimaan ympäriajo ja Ivalo-Helsinki. Sopiva kaveri noiden toteuttamiseen on hakusessa. :?

hönö

viimeisen 10 vuoden aikana ajettu lasten kanssa retki kesässä. retket ovat kestäneet viikosta reiluun kahteen viikkoon. aluksi lapset trailerissa köllötellen nyt omilla pyörillään ajaen. soolopyöräilyyn nähden matkat ovat kilometreissä selkeästi lyhyempiä.

suomessa olemme ajaneet saimaan ympäri ja pari kertaa ahvenanmaa/länsirannikko alueella. loput retket ovat suuntautuneet viroon, latviaan ja venäjälle.

hypermarkettien tapettua suomesta kyläkaupat on pyöräretkeilijän palveluista tärkein poissa.

etelässä ja idäsässä näin ei ole vielä käynyt vaan pikku kylistäkin löytyy jonkinmoinen kauppa.

esim laatokan kierto ei vaadi kummoistakaan suunnittelua tai logistiikkaa. pyörällä rajasta yli imatralta svetoon ja eteenpäin. tiet ovat paikoitetllen kyllä huonoja mutta entäs sitten.

äänisen kierto tai laatokan ja äänisen väli vaatii jo hieman enemmän. tosin ei mitään ylivoimaista. autolla joko sortavalaan tai petroskoihin ja reissuun.

viroon, joka on hieno pyöräilykohde, on vieläkin helpompi mennä. kielimuurikin on matalampi kuin venäjässä.


suunnitelmia vauhdittamaan muutamia sekalaisia räpsyjä.


kohti etelää ja ison kirkon valoja



neuvosto idyyliä laatokan karjalassa



kyläkaupan pihalla.



kauppa on ehjän ikkunan kohdalla....



äiti hinaa ja tytär nauttii



nukkumis puuhiin



teesaa

Mahtava tapa lomailla!

Wannabe mies monessa lajissa!

nilakka

Mulla kans mielessä jotakin tuollaista, mutta ensin on löydettävä sopiva peräkärry.

Mulla vaan on hakusessa sellanen peräkärry, ettei taida löytyä kuin teettämällä...
Kun pitäis sopia sekä käsin, että pyörällä hinattavaksi...

Tiedossa on kyllä paikka, jossa sen voisi teettää, mutta en kerro enempää, enenkuin asia on edennyt lähemmäs toteutustaan.

Mie kun haluan kans teltat ja keittimet mukaan reissuun, ei hotelihuoneessa ole tunnelmaa...
Kärryn koko olisi tuollaisen ison, vedenpitävän, 100-litraisen kassin verran.
Eli ihan kaikki kamat mahtuisi yhteen kassiin.

Joskus tuli ajettua Vuokatista Keiteleelle Kajaanin ja Iisalmen kautta, ilman sen kummempaa ennakkoharjoittelua.
Pisin päivämatka taisi olla 82 km. Aikaa meni melkein 3 päivää.

Ja Kerran painelin Jämsästä Padasjoelle, mutta jatkuva vesisade ratkaisi sen, etten jatkanut Helsinkiin, vaan hommasin kyydin kotiin.
Tosin osuutta asiaan oli myös vääristä varusteista aiheutuneille, varsin ikäville hankautumillakin..

Liian pitkät päivämatkat on ahterista, aikaa kertakaikkiaan pitää olla tutkimiselle ja valokuvailulle.

Ja Jos joskus lähden Lappiin pyöräilemään, niin Saariselältä voisi vaikka aloittaa, tai sitten mennä tosi ylös ja lasketella "alamäkeen" kohti etelää.
Reitin voi suunnitella niin, että aina pääsee vaikka linja-autolla etiäppäin, jos jotakin sattuu.

hönö


tsekkaa kärryjä

http://www.leppakerttu.fi/product.php?path=1;2;18

tosin hintaa näyttää olevan enmmän kuin muistinkaan. meidän kärryt kun on jo melkein 10 vuotta vanhoja.



täältä pyörän perään yksipyöräistä bob kärryä. oon tota yak mallia kiskonu muutaman viikon.

http://www.bobgear.com/trailers/trailer.php?product_id=10

tosin jos tarve on sekä fillari + jalka niin taitaa mennä itsesuunnittelun puolelle.

nilakka

Jo tosiaan muiketa hinnat. :shock:

Ja noissa kaikissa on tuo lasten istuin,jota en tarvitse.
Hyvännäköisiä kylläkin ja nuo jalkamiehen vetovermeet kiinnosti kyllä.
Kiitos sulle HÖNÖ Smile

Jipsu

Onko lastenistuimesta sinänsä haittaa, jos konstruktio muuten toimii? Sen voinee tapauskohtaisesti ottaa suht` helposti pois.

Biltema on pyöräilyasioissa monessa suhteessa synonyymi kirosanalle... Siellä oli ainakin aikaisemmin tarjolla kahdenlaisia (lasten kuskaamiseen koppimalli, ja tavaroille avoversio) pyörän perään kytkettäviä kärryjä, eikä hinta ollut paha - ainakaan verrattuna Bob yakkeihin ja noihin Leppiksiin. Kummatkaan Biltsun mallit eivät ole avaruusajan designia, mutta ainakaan itse en moisesta välittäisi, jos toiminnallisuus on pääasia.

Omat epäilyksensä voi toki esittää kyseisten viritysten mekaniikan laadusta, mutta eipähän tuo kärry joudu niin suurelle rasitukselle kuin fillari, ja toisaalta yksinkertaisten rakenteiden korjaaminen ei vaadi kummoisia taitoja. Uskon sitä paitsi, että kuten tämän päivän polkupyörien rungot, tulevat myös näiden vaunujen osat ja rakenteet pääosin samoista tuotantolaitoksista; esim. biltsun kärryissä ja (muistaakseni) Trekin vastaavissa on hämmentävän samankaltaisia yksityskohtia (aisat, kiinnitykset jne.) - näyttäisi lähinnä siltä, että monessa tapauksessa valmistaja virittelee haluamansa yksityiskohdat mahdollisimman myyvän oloisiksi (kuomut ja tarrat ym. enemmän tai vähemmän tarpeellinen varustelu).

Edellä mainittua ei sitten tule käsittää B:n myymien polkupyörien suositukseksi...

monark

Mikäli Norja kiinostaa, niin antoisat retkeilysivut löytyvät Torsteinin retkeilysivuilta.
Asialliset kuvaukset (norjaksi) reiteistä kuvineen ja karttoineen.

Varustemainontaa näissä retkeilysivuissa ei ole havaittavissa...  8)

http://www.reiers.net/sykkel.html

Retkelle pääsee, kun oikeasti haluaa  Smile

hönö


kärryjen (chariot, trek, biltema yms) keskinäisestä laadusta tai laaduttomuudesta en osaa sanoa mitään.

meidän kärryihin on vaihdettu vetoaisat 2007. pyörän pään kiinnityslinkku kului ja aisa oli pienin varaosa.

trekin kärryt ovat chariotin vamistamia. käytännössä samoja joita leppäkerttu myy.

muitakin merkkejä löytyy

burley tavaramalli: http://www.burley.com/products/adventure/nomad.cfm

löytyy ainakin velosportista

monarkilla on ollu aikanaan kärryjä mallistossaan. nykyisestä saatavuudesta ei ole hajua.

Visa

Onko kellään kokemuksia Ahvenanmaalla pyöräilystä niin, että matkustaisi ensin Långnäsiin? Finnlinesillä näyttäisi olevan tarjouksia, jossa noin viiden tunnin lauttamatka Långnäsiin pyörän kanssa: https://www.finnlines.com/fi/laivamatkat/liiku-ja-nauti/pyoralla-ahvenan...
Kuinka monta päivää olisi hyvä varata Ahvenanmaalla pyöräilyyn?