1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Ruoskaaja
Käyttäjän Ruoskaaja kuva

ei murehdita, eikä keskustella netissä, mutta kun tuosta zyyrikin touhusta on ollut täällä puheita niin pistän kasaan oman keppini myös.

BCA Float, ennakkoilmo Finskille, käsimatkatavarassa ees ja taas, zyyrikin päässä turpatarkastuksessa kiitteli saksankielisestä IATAlapusta sen verran että meinasi kaljat tarjota, eikä ylimääräisen repun läpikäynnin jälkeen mitään ongelmaa - hieman vain aikaavievämpi turvatarkastus.

mut eihä myös ressata eikä jaagata.

hvesalai
Käyttäjän hvesalai kuva

[quote=pkaelli]

ABS pullo poistettiin laukusta - miten sen saa takasin?

 

 

kävi sit huono tuuri. 

 

Ottivat Munchenin kentällä pois 2 kpl ABS pulloja mun laukusta. Olin pakannut irralleen, yhden repun päälle 2 pulloa - teräs ja carbon. Toinen reppu oli mulla selässä kabiinissa painosyistä.

 

Onko kellekään käynyt noin ja miten saitte sen Munchenin kentältä takaisin? Mulle tuli just vastaus et 3kk aikaa itse hakea!

 

Mistä se sieltä pitää itse hakea ja pitääkö olla jotain lappuja mukana jotta sen voi hakea eri henkilö (josko joku sattuisi tuonne menemään niin vois kokeilla tuoda koneessa kuitenkin).

Hienoa..... eipä olis nyt asiaa Muncheniin sen ajan kuluessa. Kymmeniä kertoja oon mennyt pullojen kanssa läpi Munchenin kentän. Ei ikinä ollut mitään ongelmia ennen.

[/quote]

Harmillinen juttu. Tästä aiheesta on myös toinen säie, jossa jollain toisella ollut vastaava tilanne. Kannattaa lisätä kysymys myös tuohon säikeeseen.

http://www.relaa.com/keskustelut/lumi/39396

IATA sääntöjen mukaan mukana saa olla vain yksi pullo ja sen pitää olla repussa omalla paikallaan (mutta ei toki kiinni laukaisujärjestelmässä) oli reppu sitten ruumassa tai käsimatkatavarana.

pkaelli

Onko niin että ei saa olla kiinni?

mua kun kuulutettiin tästä lähtöportilla kun olin boardaamassa koneeseen, sanoivat et pullo nimenomaan pitää nykyään olla kiinni, ja kahva vieressä/lähellä mut ei kiinni.

Antoivat kopion IATAn ohjeista, sanoen et ne on nyt just päivitetty. Luin läpi ja musta hyvin sekavat.

 

Ruoskaaja
Käyttäjän Ruoskaaja kuva

eihän niitä puolloja saa olla kuin yksi (1) per immeinen ja mielstäni ollut aika pitkään tuo rajoitus noissa ohjeissa.

"Avalanche rescue backpack, one (1) per person" 

pkaelli

http://www.relaa.com/forum/lumi/50757#comment-174836

tein turhaan uuden threadin. tässä kuitenkin linkki.

omat kokemukset:

- yleensä ei mitään ongelmaa.

- tuuripeliä kuitenkin - koko homma riippuu siitä kuka on työvuorossa just silloin kun reppu menee ohi tarkastuspisteen

-arvaan et carbon pullo on todennäköisempi mennä läpi tarkastuksista - ainakin jos laitat ruumaa. Oletan et läpivalaisevat, ja carbon tuskin näyttää niin paljon kranaatilta kuin teräspullo.

 

kiinnostaa et miten ootte menetelleet kahvan kanssa? eikös siinäkin ole ongelmia - sisältää käsittääkseni pienen latauksen jotain räjähdettä? Ootteko ottaneet sen kabiiniin mukaan?

Ite jatkossa meen aina pullo kiinni repussa, kahva irti. Tod näk laitan ruumaan jatkossakin IATAn uudet printatut ohjeet pullon ympärille käärittynä. Kahva repun sivutaskussa.

Jussi

 

Macharza

Mä en oikein ymmärrä mikä tässä voi olla niin vaikeeta.

Jotkut virkailijat voivat kehitellä omia teorioita/sääntöjä, mutta kun ystävällisesti heidän kanssaan puhuu ja näyttää nämä paperit aina on onnistunut.

Nm. 4 hiihtoreissua lentäen tällä kaudella, Japaniin ja Eurooppaan

ABS sivuilla ihan hyvät ohjeet https://www.abs-airbag.com/en/abs-in-planes.html

ABS pullon tiedot, tässä tapauksessa carbon https://www.abs-airbag.com/abs-media/pdf/Data_Sheet_Carbon.pdf

Myös linkki uusimpaan IATA:n ohjeeseen https://www.abs-airbag.com/abs-media/pdf/IATA_table_2014_EN.PDF

beomaster

[quote=Molto bene]

Mä en oikein ymmärrä mikä tässä voi olla niin vaikeeta.

Jotkut virkailijat voivat kehitellä omia teorioita/sääntöjä...

[/quote]

Tohon se vaikeus kai kulminoituu.

Tottakai säännöt pitää olla hallussa ja toimia niiden mukaan, mut tuntuu, et lentokentällä nää ABS-säädöt niinku suksibägit ym erikoismatkatavaratkin on tosi riippuvaisia siitä henkilöstä, jonka kanssa niitä hoitaa. Lentoyhtiön säännöt jättää aina jotain tulkintaa, joita tää virkailija sitte tulkitsee, vaihtelevin tuloksin.

Harza

Ihmisten kanssa kun ollaan tekemisissä niin aina asioissa on kaksi puolta. Virkailijoiden tulkinnat ovat toinen mutta kyllähän tekstien perusteella näissä lentokenttähässäkissä myös useampikin vapaalaskija on ottanut varsin vapaan otteen sääntöjen tulkinnasta ja lopputulos on sitten ollut mitä milloinkin. Kuten Macharza tuossa yllä jo totesikin, jos itse menee pilkulleen kirjoitetun mukaisesti niin homman pitäisi olla ihan ok ja sitten jos keskustelemaan joutuu niin todennäköisimmin lopputulos on matkaajan kannalta positiivinen. Tämänkin ketjun aloitustapauksessa oli sovellettu valitettavalla seurauksella.

 

Eero V
Käyttäjän Eero V kuva

[quote=pkaelli]

Ite jatkossa meen aina pullo kiinni repussa, kahva irti. Tod näk laitan ruumaan jatkossakin IATAn uudet printatut ohjeet pullon ympärille käärittynä. Kahva repun sivutaskussa.

Jussi

 

[/quote]

Miksi ihmeessä ruumaan? Luovut siis vapaaehtoisesti neuvottelumahdollisuudestasi turvatarkastajan (ja hänen esimiestensä) kanssa? Minulle Finnair ja SAS ovat aina suositelleet käsimatkatavaraksi.

Kaitsu

Hei!

Jotain uutta päät sekoittavaa opastusta saksankielisen alueen turvaväki on kyllä nyt lähiaikoina saanut. Myö ollaan kuljetettu reppua  (Irma on) käsitavarana. Aina on mennyt läpi, mutta lähes joka kerta on jouduttu neuvottelemaan, selostamaan, ihmettelemään, odottelemaan esimiestä tms. paikalle.

Hauskin tapaus oli pari viikkoa sitten Zürichissä, kun turvarouva oikein kolmasti meille selosti, ensin saksaksi, sitten vielä kahdesti enklanniksi, että myö ei sitten missään nimessä saada ottaa lentokoneessa repun paineastiaa esille. Rouva oikein itse otti pullon irti ja näytti, miten ei saa tehdä. Alkoi oikein mieli tehdä sitten koneessa koe ja koittaa, miten suhtaudutaan, jos nyt perkele kuitenkin otetaan se pullo irti ja aletaan heilutella että ähää, tässä tää nyt on!

Pari vuotta sitten riitti, kun kertoi, että tää nyt on sellanen lumivyöryreppu. Voiskohan syynä olla myös se, että nykyään turvatarkastuksissa ei enää juuri koskaan näe henkilökuntaa, jonka olettaisi olevan syntyperäistä ja saksaa äidinkielenään puhuvaa väkeä. Jotain eksoottisempaa rotua useimmat edustavat. Heille saattaa lumivyöryreppu olla aika lailla kummallisempi otus kuin ikänsä Zyyrihhin, Innsbruckin tai Münchenin kulmilla hiihdelleelle turvatarkastajalle. 

HannuV.

[quote=pkaelli]

Onko niin että ei saa olla kiinni?

mua kun kuulutettiin tästä lähtöportilla kun olin boardaamassa koneeseen, sanoivat et pullo nimenomaan pitää nykyään olla kiinni, ja kahva vieressä/lähellä mut ei kiinni.

Antoivat kopion IATAn ohjeista, sanoen et ne on nyt just päivitetty. Luin läpi ja musta hyvin sekavat.

 

[/quote]

 

"The backpack must be packed in such a manner that it cannot beaccidentally activated." Tämä lienee se keskeisin kohta IATA:n säännöissä. Ainakin itse tulkitisisin, ettei pullo missään nimessä saa olla kiinni, koska tällöin  vahingossa aktivoituminen voi olla mahdollista. Pullo siis repun mukana (korkit kiinni) ja mieluiten omalla paikallaan, siis omassa taskussaan tms. (viikko sitten pullo oli sattumoisin repun pohjalla, ja siitä Zurichin tarkastaja huomautti. Kaverilla sama juttu, mutta eri tarkastaja - ei huomautusta), mutta ei kiinnitettynä järjestelmään. Ja tietysti ne IATA:n paperit mukana.

Ja uusien sääntöjen mukaan tilavuusraja (250 ml) ja paineraja (300 bar) on poistunut, kuten aiemmin oli vähän juttua. Onko noista käytännön kokemusta?.

JM

[quote=Eero V]

[quote=pkaelli]

Ite jatkossa meen aina pullo kiinni repussa, kahva irti. Tod näk laitan ruumaan jatkossakin IATAn uudet printatut ohjeet pullon ympärille käärittynä. Kahva repun sivutaskussa.

Jussi

 

[/quote]

Miksi ihmeessä ruumaan? Luovut siis vapaaehtoisesti neuvottelumahdollisuudestasi turvatarkastajan (ja hänen esimiestensä) kanssa? Minulle Finnair ja SAS ovat aina suositelleet käsimatkatavaraksi.

[/quote]

Täysin samaa mieltä. En ymmärrä miksi se reppu pitää laittaa ruumaan? Menettää mahdollisuuden vaikuttaa sen käsittelyyn. 

Helsinki Vantaalla on tällä kaudella suositeltu ottamaan turvatarkastukseen pullo pois repusta, niin he näkevät sen kyselemättä ja homma menee sulavasti. Toi on ihan järkevä toimintaperiaate.

Ruoskaaja
Käyttäjän Ruoskaaja kuva

Hannu V. - tuo tilavuus ei juu ole ollut mikää probleema ainakaa itselläni kun BCA:ssa on 290ml puteli ja rajoitus on tosiaan poistunut vasta tähän 54th editioniin noista säännöksistä. 

edit: triggeri homma tuntuu olevan se suurin tarkastleu aihe mitä itse olen huomannut. 

 

HannuV.

[quote=Ruoskaaja]

edit: triggeri homma tuntuu olevan se suurin tarkastleu aihe mitä itse olen huomannut. 

[/quote]

 

Siksi kannattaakin käyttää Mammut/Snowpulsea Smile

 

jaajoo

Newbie-kysymys: Lento BCA Floatin kanssa edessä. Pitääkö pullo olla tyhjänä koneessa?

Ruoskaaja
Käyttäjän Ruoskaaja kuva

[quote=jaajoo]

Newbie-kysymys: Lento BCA Floatin kanssa edessä. Pitääkö pullo olla tyhjänä koneessa?

[/quote]

ei pidä, ellet lennä pohjois-amerikkaan.

Pullo repussa omassa lokerossaan, laukasuvaijeri ja letku irti pullosta.

ite oon sen IATA:n lapun kans pitäny tota sylinterin data sheettiä mukana:

http://www.backcountryaccess.com/customer-service/float-resources/commer...

Terjama75

Onko kokemuksia Turkish Airlinesin suhtautumisesta vyöryrepun kuljettamisesta käsimatkatavarana? Olen itse ollut yhteydessä heidän asiakaspalveluunsa ja siellä ei edes tajuta mistä on kysymys

la.te

On vuodelta 2012. Ilmoitin laukun aina etukäteen asiakaspalveluun. Muistaakseni siellä aina hetki kesti plärätä oikeat paperit, jotta ymmärsivät asian. Turvatarkastuksia kentillä oli useita ja joka kerta tarvittiin jotain vuorovastaavaa tms paikalle. Kerran se turvatarkastaja vei kentän poliisiasemalle tarkistamaan asiaa, kun ei meinannut päästää läpi ja siellä poliisi ja Turkish Airlinesin työntekijä selvittivät tilannetta. Turvatarkastaja sanoi ei, lentoyhtiön henkilö löysi papereistaan, että tää on ihan ok ja puolusti meitä. Poliisi totesi, että on ihan lentoyhtiön asia, mitä päästää kyytiin. Menkää vaan! Jotain turhautuneena kirjoitin Internetiin http://www.puuteri.eu/2012/03/01/problem/

Terjama75

Vaikuttaa vahvasti siltä, että reppujen osalta ohjeistukset ovat edelleen sekalaiset eli niitä ei ole. Taitaa olla helpointa jättää pullo kotiin ja vuokrata reppuun sopiva kohteessa.

Samulijp

Nuo kokemuksethan olivat viiden vuoden takaa. Pullo rohkeesti vaan mukaan ja ne turvan IATA ohjeet printtinä reppuun mukaan. Eipä ole ollut mitään ongelmaa. Nykyään eivät välttämättä halua edes avata reppua ja tarkastaa pulloa.

Terjama75

Viime kevään reissussa Gudauriin kävi niin, että menomatkalla ei mitään ongelmia absi repun kanssa mutta paluumatkalla takavarikoitiin Istanbulin kentällä kaasupullo Sad IATAn dokumentaatio oli mukana kaikilla mahdollisilla kielillä mutta ei ne niitä halunneet lukea..pullo pois ja eteenpäin...

Sivut